Les Rives de l`Ourthe vers Comblain la Tour

Hamoir afstand 11,5+ km, moeilijkheidsgraad ‘makkelijk/gemiddeld’, naam van de wandeling Les rives de l’Ourthe vers Comblain la Tour. Hamoir is een plaats en gemeente in het arrondissement Hoei, provincie Luik, België.

Vertrekpunt van de wandeling is Office Du Tourisme De Hamoir, Pl. Del Cour 1, Hamoir. Er is wel parkeerplek voor de deur, maar zeer beperkt en niet ongelimiteerd. Ik heb ervoor gekozen om een stukje verder te rijden waar je bij de Intermarche vrij en gratis kan parkeren. Vanaf parkeerplaats naar start rond de 200 meter.

Markering van de wandeling is een blauwe rechthoek (zie foto 1).

Vandaag de derde wandeling van Hamoir, `Les rives de l’Ourthe vers Comblain la Tour’. De eerdere wandelingen vanuit Hamoir hebben ons nieuwsgierig gemaakt. Het is de langste van de gemarkeerde wandelingen (op kaart 11,4 km, volgens strava iets meer). De start is gemakkelijker, geen zware bergetappe om Hamoir te verlaten, maar er zit zeker wel wat klimwerk aan!

Zoals de titel al aangeeft volgt de route grotendeels de Ourthe richting Comblain La Tour en weer terug. Een mooi rondje! Saai? Zeker niet! Nadat je Hamoir hebt verlaten duik je voor een paar km-er het bos in, hier heb je wat klimwerk. Vlak voor het bos heb je een prachtig uitzicht over de omgeving.

Het bos kan wat drassig zijn en gezien het klimmen en afdalen zijn goede schoenen wel handig!

Na het bos wandel je langs de spoorlijn naar Comblain la Tour. Je hebt vanaf het pad langs het spoor zicht op de oevers van de Ourthe aan de overkant. Voor je een enorme rots ‘La Rocher de La Vierge’ ( de rots van de madonna). Op je terugweg weg heb een mooi uitzicht op La Vierge.

Nadat je in Comblain la Tour de brug hebt overgestoken loop je langs de Ourthe terug richting Hamoir. Op een zonnige dag levert de Ourthe echt fantastische plaatjes op. We merken op dat er veel gedaan is om de omgeving mooi en begaanbaar te houden met behoud van de natuur en het water. Het geasfalteerde pad is niet natuurlijk maar loopt wel prima zo langs de Ourthe.

Let op! Aan het einde van het geasfalteerde pad meerdere blauwe markeringen/meerdere richtingen. Rechtsaf is een blauwe rechthoek 5 (ze noemen dit een variant, maar is feitelijk een andere wandeling), linksaf over de brug is volgens ons een shortcut. Wij hebben er voor gekozen om de bordjes te negeren en rechtdoor te lopen, de Ourthe volgens (conform kaart). Dit blijkt te kloppen en is ook nog eens een heel mooi pad (tussen Ourthe en de rotsen).

Resume: mooie wandeling, even wat anders, zeker voor herhaling vatbaar.